WaterAid WASH och klimatresilient WASH 2023-2026
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 49 000 000 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
A) Mål enligt WaterAids nya globala strategi uppnådda resultat WaterAid har under perioden april 2023- mars 2024 rapporterat följande resultat (mål inom parantes): - Tillgängliggörande av vatten till 1 372 000 personer i hem, skolor eller sjukhus/vårdcentraler; (1 505 000 personer) - Tillgängliggörande av toaletter/avlopp till 1 344 000 personer i hem, skolor eller sjukhus/vårdcentraler; (1 520 000 personer ) - Insatser för stärkt hygien (tillgång till handtvättsmöjligheter och hygieninformation) har nått 2 628 000 personer i hem, skolor eller sjukhus/vårdcentraler; (8 000 000 personer) Det understryks dock att det är varierande resultatuppfyllelse inom olika delar. Exempelvis överskred tillgängliggörandet av vatten inom hushåll målet med 34%. Även sanitet i skolor överskred målet. Övriga nådde inte målet. Störst gap till målet var hygieninsatser inom hälsovården. WaterAid har även rapporterat att de bidragit till en förflyttning av 56 olika policys eller adresserande av andra flaskhalsar. Det kan exempelvis vara att bidra till ökad kännedom om en brist på policy, bidrag till att utveckla eller fastställa den, eller bidrag till att implementera den. (målet var 57). Liksom ovan har måluppfyllelsen varierat inom olika områden. Förändringar inom jämlikhet samt hållbar sektorsutveckling har väl överskridit målet medan utveckling under hygien endast uppfyllt 3 av förväntade 11 förflyttningar. Exempel på konkret genomslag från aktiviteterna är: - I Ghana har WaterAid sett att mer effektiv planering och budgetering för att hantera och underhålla WASH-infrastruktur inom skolor i destriktet Bongo blivit effekten av ett projekt som installerat ny infrastruktur och hygienkunskap, samt engagerande av föräldrar och lärare i underhåll och även inkluderat stöd till beslutsfattare på distriktsnivå inom kostnads-och livscykelanalyser genomförts. - I både Nepal och i Burkina Faso har WaterAid konstaterat ökad nationell finansiell allokering till WASH efter många år av påverkansarbete . I Nepal har budgeten för hygieninsatser kopplade till barnvaccinationsprogrammet (vars många positiva effekter tidigare rapporterats) ökat med 3% och i Burkina Faso har WASH budgeten ökat med mer än det dubbla från dryg 26 msek till ca 70 msek. Arbetet har inkluderat kapacitetsstärkande insatser för parlamentariker inom budgetprocessen. - I Bangladesh har WaterAid stöttat kvinnors entreprenörskap inom ett projekt som avsaltar vatten och har tillhandahållit vatten till 38 000 personer. Utbildning har inkluderat hantering av avsaltningsanläggning samt användning av mikrofinanser och stöd till att förhandla längre avbetalningsperioder för anläggningarna samt erfarenhetsutbyte mellan olika grupper. Genererade vinster möjliggör vidare utlåning till andra kvinnor att starta mindre företag. - I Tanzania har WaterAid tillsett tillgång till vatten, handtvättsstationer och toaletter för 15 hälsocenter vilka tillsammans ger hälsotjänster till ca 40 000 personer per år. Projektet innefattade också insatser för att stärka hygienbeteenden för personal med positiva resultat. - Hälsocenter i Kambodja som fått stöd av WaterAid för att förbättra tillgången på WASH stärkte resultaten mot ett nationellt ackrediteringssystem och ökade i snitt sitt jämförelsevärde från 27% till drygt 46%. B) Mål för dedikerade Sida-projekt uppnådda resultat i förhållande till Strategin för Sveriges globala utvecklingssamarbete inom miljö, klimat och biologisk mångfald 2022-2026: Strategimål 1.1 Stärka vattenresursförvaltning genom global policypåverkan, normativ dialog och kapacitetsstärkande insatser I Moçambique har WaterAid gjort en studie om vattenbehov och -tillgänglighet för Cuamba-distriktet, åtföljt av en vattenresurshandlingsplan. Studien identifierade även potentiella platser för utökad grundvattenutvinning. WaterAid kopplade också samman de viktigaste WASH-aktörerna, identifierade flaskhalsar och gav rekommendationer för bättre samverkan. Handlingsplanen syftar till att minska konflikterna över begränsade resurser och förbättra den långsiktiga planeringen av vattenförsörjningen. Den lokala förvaltningen i Cuamba godkände planen och uttryckte en önskan om att liknande studier skulle genomföras i angränsande områden, vilket visar på starkt stöd och erkännande av planens värde. Initiativet har inte bara förbättrat effektiviteten i förvaltningen av vattenresurser i hela provinsen, utan fungerar också som en modell för andra regioner som står inför liknande utmaningar. I Rwanda har WaterAid utbildat journalister i genusmedveten och klimattålig WASH-planering och har som ett resultat av detta sett rapporter och artiklar om miljöskydd, regnvattenuppsamling och skydd av ekosystem. Strategimål 1.2 Bidra till effektivare användning av den globala vattenresursen och främja klimatresiliens inklusive infrastruktur. I Östtimor samarbetade WaterAid med Similie (en organisation som arbetar med digitaliserings- och AI-lösningar) för att driftsätta ett molnbaserat övervakningssystem av vattenresurser som jämför avrinningsområdets förhållanden med vattenförsörjning och vattenflöde. Detta nyetablerade databibliotek hjälper till att förstå reaktioner på klimatrelaterade extremhändelser och möjliggör bättre vattenresurshantering. Utbildning genomfördes med vattenanvändarkommittéer och kommunala intressenter för att få tillgång till data och etablera en process. Databiblioteket fortsätter att ägas och underhållas av Similie med en plan om att överlämna det till regeringen i framtiden. Strategimål 1.4. Bidra till att skydda och återställa sötvattenekosystem och dess kolbindningsförmåga och främja biologisk mångfald exempelvis genom naturbaserade lösningar. I Burkina Faso bidrog WaterAids projekt Säkerställande av vattenresurser i Bogré-dammen under klimatförändringar till att förbättra vattentryggheten genom en satsning på hållbar förvaltning. Ett område på 25 hektar har skyddats genom naturbaserade lösningar som involverade att bygga fler dammtrösklar och stenbarriärer och hantera ravinbildningar. Avrinningsproblem och erosion i avrinningsområdet är därigenom stoppad. Tack vare återbeskogning plantering av 5000 plantor och 1000 lokala sorters fruktträd, kombinerat med kapacitetshöjande åtgärder riktade mot bönder och kvinnor har igenslamning och föroreningar minskat. Intäkterna från försäljningen av frukt från de planterade träden kommer att återinvesteras i vattenbesparande teknik och metoder, till exempel bevattningssystem och inköp av nya trädplantor, vilket bidrar till att bevara dammen på längre sikt och att resultaten är uthålliga. I projektet ingick att stötta vattenmyndigheten på distriktsnivå och den lokala vattenanvändarkommittén att ta fram och genomföra en handlingsplan för resursskydd och förvaltning av vattenanvändningen. Planen innehöll bevarandeåtgärder inklusive att stärka den biologiska mångfalden och ekosystemen genom återbeskogning och klimatsmart och miljövänligt brukande av jorden som bidrar till ett mikroklimat och förbättring av den biologiska mångfalden. I Rwanda organiserade WaterAid utbildningar om klimatresilienta WASH-tjänster för lokala samhällen i Bugesera-distriktet, med särskilt fokus på kvinno- och ungdomsgrupper. Bl.a. kan nu 50 kvinnor mer om hur trädplantering bidrar till klimatresiliens och ökar deras ekonomiska möjligheter och oberoende. I Östtimor har regeringen lanserat en nationell strategi för biologisk mångfald och en anpassningsplan. Denna strategi bygger på samhällsbaserade anpassnings- och ekosystembaserade metoder som några vägledande principer, och hänvisar till vikten av att använda den unikt timoresiska kulturella traditionen med Tara Bandu (en traditionell konfliktlösningsmetod) som en viktig mekanism för att underlätta lokalt ledd klimatanpassning. WaterAid stödde två lokala myndigheter i samhällena i Liquica och Manufahi för att testa metoder att upprätta lokala handlingsplaner som påverkas av den nationella anpassningsplanen, i linje med de två vägledande principerna. Genom att stödja utvecklingen av lokala handlingsplaner som innehåller naturbaserade lösningar (NbS), och genom att framgångsrikt stödja revideringen av Tara Bandu, har projektet försett Östtimor med en modell för att översätta åtagandena i den nationella planen till genomförbara åtgärder på samhällsnivå. Lokalsamhällena har nu även ökad kapacitet att på ett hållbart sätt hantera sötvattenresurser med hjälp av NbS. Exempel på detta är inrättandet av vattenanvändargrupper som samarbetar med samhället och byns katastrofkommitté för civilskydd samt med lokala tjänstemän för att ta hand om vatteninfrastrukturen och säkerställa att de naturbaserade lösningarna från WaterAid underhålls. WaterAid har även stöttat skyddet av ekosystem och avhjälpandet av existerande miljöskador genom att bidra till revidering av den lokala lagstiftningen huvudsakligen gamla traditioner med bindande verkan som utvecklats av lokalsamhället för att förbättra miljöskyddet och vattenvården. Revideringarna inkluderar förbud mot svedjebruk för att förhindra jordskred och skador på ekosystemet, skydd av vattenkällor genom att plantera träd och bygga naturliga stängsel runt vattenkällor samt skydd av samhällets infrastruktur, t.ex. vattenledningar. De reviderade lokala lagarna övervakas aktivt av en lokal kommitté för att säkerställa att samhällsmedlemmarna följer de regler som de kollektivt har fastställt. Kommittén utbildades i NbS och fick stöd för att skapa fördämningar, små dammar och terrasser.
Givet att WaterAids föregående stödperiod just har tagit slut och rapportering inväntas, bevaras här förväntade mål också för perioden april 2024-mars 2025 och de nya förväntade målen för april 2025-mars 2026 läggs till. Sida kommer genom insatsen stödja WaterAid att uppnå följande mål: A) Mål enligt WaterAids nya globala strategi, inklusive kvantitativa leveransmål och mål för systemstärkande, indirekt påverkansarbete; och B) Mål för dedikerade Sida-projekt. (för april 2024-mars 2025) Dessa mål definieras på följande vis: A) WaterAid har följande fyra strategiska målområden som del av sin globala strategi (på engelska här: https://www.wateraid.org/global-strategy-2022-2032): 1. Skapa en hållbar och genomgripande förändring i hela samhället i ett urval av länder och platser. 2. Få hälso- och sjukvårdssektorn att prioritera vatten, toaletter och hygien; 3. Se till att tillgång till rent vatten och sanitet blir en nyckelstrategi för samhällens motståndskraft mot klimatförändringar; 4. Öka mängden pengar som investeras i vatten, sanitet och hygien och se till att pengarna används så effektivt som möjligt. Insatsens direkta mål mellan april 2024 och mars 2025 är -Vatten ska tillgängliggöras till 2 040 00 personer i hem, skolor eller sjukhus/vårdcentraler; -Toaletter/avlopp ska tillgängliggöras till 1 735 000 personer i hem, skolor eller sjukhus/vårdcentraler och -Insatser för stärkt hygien (tillgång till handtvättsmöjligheter och hygieninformation) ska nå 5 600 000 personer i hem, skolor eller sjukhus/vårdcentraler; Kompletterande och långsiktigt systemstärkande aktiviteter förväntas dubblera ovan kvantitativa resultat men utförda av andra aktörer, huvudsakligen kommuner eller motsvarande. Vidare förväntas Sidas stöd till WaterAid under april 2024-mars 2025 bidra till - Stärkt globalt påverkansarbete Fokus på påverkansarbetet är klimat och kvinnors hälsa. Förväntade resultat är sammanslagna med resultat under partnerns strategiska mål 2 och 3. Resultat kommer även rapporteras genom kvalitativ analys (Stories of change and challenges) och så kallde kritiska resultatindikatorer, men förväntade resultat har inte kvantifierats för det aktuella året. - Förbättrat miljöarbete inom WaterAid som bland annat ska resultera i beräknade grundnivåer för WaterAids utsläpp av växthusgaser och satta ambitioner för minskning, lansering av nya riktlinjer för miljöbedömningar av projekt och ett rapporteringsformat för miljömässig hållbarhet. - Resultat inom WaterAids strategiska mål 2 och 3: Mål 2 innefattar WaterAids arbete för WASH inom hälsosystemet. Bland förväntade resultat, utöver ovan listade kvantitativa resultat, är exempelvis en etablerad påverkansplan och etablerade arbetsplaner samt påbörjad implementering av dessa. Mål 3 innefattar WaterAids arbete för ökad klimatresiliens. Bland förväntade resultat är ökade åtaganden kring klimatfinansiering i minst fem samarbetsländer, att två regionala eller globala klimatfinansieringsmekanismer ökar finansieringen till klimatresilient WASH med minst 5% samt att arbetet med naturbaserade lösningar för vattenresurshantering sprids och byggs vidare på. Insatsen direkta mål under perioden mars 2025- april 2026 är: (avrundat) -Vatten ska tillgängliggöras till 1 500 000 personer i hem, skolor eller sjukhus/vårdcentraler; -Toaletter/avlopp ska tillgängliggöras till 2 210 000 personer i hem, skolor eller sjukhus/vårdcentraler och -Insatser för stärkt hygien (tillgång till handtvättsmöjligheter) ska nå 932 000 personer i hem, skolor eller sjukhus/vårdcentraler; -Insatser för stärkt hygien (hygieninformation) ska nå 2 170 000 personer i hem, skolor eller sjukhus/vårdcentraler, samt nära 4 900 000 personer genom massmediakampanjer. Givet kärnstödets fokusområde på WASH i hälsa avser WaterAid även rapportera särskilt på nedan målsättningar: -Minst åtta landprogram ska ha genomfört modellprojekt inom sjuk-och hälsovården som har ökat tillgång till WASH. -Minst sex länder ska ha utvecklat nationella, kostnadsatta planer och rapporteringsmekansimer för WASH inom sjuk-hälsovård, samt inkluderat standarder för WASH i hälsa i lämpla hälsoplaner. -Minst sex landprogram ska ha integrerat beteendeförändringar för hygien i minst ett folkhälsoprogram på nationell och/eller subnationell nivå. -Framsteg inom implementering av åtgärder antagna av G20s utvecklings/biståndsministrar för WASH har gjorts. Dessa ska mätas genom antal stater som aktivt lyfter fram WASH inom G20 och gentemot Afrikanska Unionen. -Sju landprogram ska ha bidragit till att nationella åtaganden görs för WASH i hälso -och sjukvården i enlighet med FNs resolution.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?