Global Water Partnership GWPO core 2016-2020 (2021)
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 147 146 150 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
GWP har under avtalsperioden utvecklat, och främjat utvecklingen av, policys, metoder och verktyg för att stärka sitt arbete med att nå ökad måluppfyllelse på projekt-, program- och strateginivå gällande IWRM genom sitt nätverk av National Water Paternerships (NWPs) och Regional Water Partnerships (RWPs). Sida bedömer att GWPs strategi för perioden 2014-2019 har levererat mot deras uppsatta, övergripande mål "Katalysera förändring av politik och praxis", "Skapa och förmedla kunskap" och "Stärka partnerskap" och de fokuserar i sin rapportering på uppnåendet av särskilt viktiga resultat för vattenförvaltningen. Nedan följer ett axplock av resultaten från strategiperioden 2014-2019 samt från år 2020 och 2021 av strategiperioden 2020-2025. Insatsen har varit relevant för Sidas strategimål "Stärkt skydd och rehabilitering, såväl som hållbart resursutnyttjande och användning av marina ekosystem, kuster, färskvattenekosystem, biodiversitet, naturresurser och ekosystemtjänster samt renare vatten och hav, minskade utsläpp samt minskad nedskräpning" genom, bland andra, följande resultat: Under 2016 så lyckades GWP mobilisera närmare 20 M EUR från bland annat the African Water Facility (som sköts av the African Devlopment Bank) och the Adapatation Fund som gick till att finansiera klimat-resilient infrastruktur, uppdaterade informationssystem och kapacitetsutveckling av viktiga institutioner i Afrika. Tillsammans med UNEP, som är ansvarig för SDG 6.5.1, anordnade GWP under 2017 mer än 30 landsseminarier inom sitt nätverk. Dessa samlade in officiella landsdata och tillhandahöll en baslinje för övervakning och rapportering av indikatorn. Den resulterande informationen ingick i UN-Water 2018 Synthesis Report on Water and Sanitation, som i sin tur var bidragande till det politiska högnivåforumet för hållbar utveckling (HLPF - High Level Political Forum) som hölls i juli 2018. GWPs arbete med att stötta utvecklingen av policy, lagar och planeringen för vattenresurshantering är fortsatt ett av deras huvudområden, och de rapporterar om en mängd uppnådda resultat under 2018, bland annat framtagandet av en regional vattenagenda och vattenplan för Centralamerika samt en nationell vattenpolicy för Guinea, samt slutförandet av en nationell tioåriga handlingsplan för övervaknings- och utvärderingssystemet för vattenresurser och WASH i Mauretanien. Under 2018 och 2019 rapporterade GWP vidare att stöd till gränsöverskridande vattenförvaltning har givits i viktiga gränsöverskridande avrinningsområden i flera regioner. Förutom det pågående engagemanget med de transnationella institutioner som fått mandat i bland annat Volta-, Limpopo-, Drin-, Tchadsjö-, Donau-, Zambezi- och Orange-Senqubäckenet var GWP också involverad i inrättandet av en ny avrinningsmyndighet i Comoé-Bia-Tanoébäckenet i Västafrika och i utvecklingen av avtalen om vattenfördelning och den institutionella ramen som omfattar Buzi-, Pungwe- och Save-flodens avrinningsområden i södra Afrika. Vidare har insatsen levererat mot strategimålet "Minskad sårbarhet för människor som lever i fattigdom såväl som ökad resiliens att hantera klimatförändringar och naturkatastrofer" genom, bland andra, följande resultat: En viktig del av GWPs verksamhet, och något de rapporterat extensivt kring, är mobilisering av kapital för projekt och insatser som främjar IWRM. Under 2018 bidrog GWP med stöd för mobiliserandet av ca 10 M EUR till förmån för the Volta Basin Authority (VBA) och the Central American Commission for Environment and Development (CCAD) för projekt som stärker upp resiliensen mot översvämningar och torka. Ett betydande stöd har också getts till nationella regeringar för att få tillgång till finansiering från gröna klimatfonden (GCF), som exempelvis utarbetandet av en utvecklad nationella klimatanpassningsplan för Zambia som gjordes på uppdrag av det Zambiska ministeriet för nationell utvecklingsplanering. För år 2020 rapporterade de bland annat om hur de bidrog till 14 nya lokala, nationella och regionala strategier och planer för avrinningsområden, 17 investeringsplaner, strategier och budgetåtaganden och 5 avtal om avrinningsområden samt investeringar till ett värde av cirka 120 miljoner euro som kan kopplas till GWP's arbete. GWPs klimatrelaterade vattenarbete inom deras program Water, Climate and Development (WACDEP) speciellt i Afrika har arbetat med att integrerar vattensäkerhet och klimatresiliens i utvecklingsplaneringen, och att stödja länder i att anpassa sig till nya klimatförhållanden genom ökade investeringar i vattensäkerhet. Man har haft aktiviteter i åtta länder och fyra gränsöverskridande avrinningsområden som Tchadsjöns och Voltasjöns avrinningsområde. Det här programmet lyftes fram under beredningen då det fokuserar på flera av de länder som Sida har långsiktigt samarbete med som Burkina Faso, Mocambique, Rwanda, Zimbabwe, Niger och Nigeria. Under 2019 påbörjades WACDEP-G phase II som tillsammans med öronmärkta medel från Österrike fokuserade på jämställdhet tillsammans med vattenresurshantering och klimatresiliens. Under 2021 publicerade GWP rapporten "Advancing towards gender mainstreaming in water resources mangement" i vilken de visade på att jämställdhetsrelaterade frågor var de som avancerat minst inom IWRM och gav rekommendationer på vägar framåt för att stärka upp arbetet med jämställdhet och vattenresurshantering. Climate resilience through water: GWP har stöttat länder i ansökan till Green Climate Fund (GCF) Readiness and Preparatory Support Programme. Under 2021 godkändes ansökningar från Eswatini, Somalia och Sri Lanka. GWPs stöd ledde också till att de nationella klimatplanerna (NDC) i Sudan, Somalia, Dominikanska republiken, Ecuador och Paraguay förbättrades. Mobilising youth for water management: Under 2019 lanserade GWP den globala plattformen Youth for Water and Climate (#YWC) tillsammans med två stora regionala initiativ i Central- och Östeuropa (Youth Voices Policy Choices-projektet) och Västafrika (#TonFuturTonClimat-projektet) har sammanfallit med betydande framsteg när det gäller ungdomars engagemang på nationell och regional nivå. Detta har inneburit att nya vatten- och ungdomsnätverk har inrättats (i Kenya, Armenien och Centralafrika regionalt för vatten och klimat) samt att ungdomars kapacitet har byggts upp för att engagera sig direkt i vattenförvaltningsinitiativ (i Kina, Armenien, Honduras, El Salvador) och att ungdomsnätverk har fått möjlighet att påverka vattenförvaltningen genom att vara representerade i beslutsprocesserna (Kamerun och Tunisien). GWP har under 2021 fortsatt bygga på sitt fokus på unga genom lanseringen av the Water Academy for Youth som är ett initiativ som ytterligare möjliggör ungas deltagande i vattenresurshantering.
GWPs vision är en vattensäker värld. För att förverkliga denna vision stöder GWP länder att främja styrning och förvaltning av vattenresurser för hållbar och rättvis utveckling. Detta görs genom att främja integrerad förvaltning av vattenresurser (IWRM), en sektorsövergripande politisk strategi som är utformad för att ersätta den traditionella, fragmenterade strategi som har lett till dåliga tjänster och ohållbar resursanvändning. Som ett sätt att uppnå långsiktig inverkan på vattenförsörjningen försöker GWP påverka vattenförvaltningen genom att främja principerna för integrerad förvaltning av vattenresurser. Policyutveckling, strategisk planering, lagändringar, investeringar och gränsöverskridande avtal är exempel på processer där GWP aktivt bidrar både "inom och utanför vattensfären" på global, regional, nationell och subnationell nivå. På grund av de många olika sätt som vattenförvaltning och klimatmotståndskraft påverkar människors liv kan den inverkan som GWP strävar efter att uppnå manifestera på många olika sätt. Ökad klimatmotståndskraft hos sårbara samhällen, minskad förekomst av vattenburna sjukdomar och skydd av ömtåliga ekosystem är exempel på de uppenbara fördelarna som kommer av stärkt vattenförvaltning genom IWRM. Det finns även andra följdeffekter. Det handlar bland annat om minskad tvångsmässig migration och samhällsförflyttning - vars konsekvenser sträcker sig långt utanför de länder och regioner som drabbas av de direkta konsekvenserna - eftersom livsmedelstryggheten och de ekonomiska möjligheterna i samband med vattenförvaltningen ökar. Enligt GWPs förändringsteori uppnås dessa hållbara, positiva effekter bäst genom förbättringar av förvaltningsstrukturer, planeringsramar, institutionell kapacitet och förvaltningsinstrument. Genom att förankra begreppet vattenförsörjning i styrningsprocesser som utvecklingsplanering, institutionella reformer, lagstiftning o.s.v. skapas en miljö som möjliggör investeringar som ökar vattensäkerheten. GWP syftar därför till att påverka förvaltningsprocesserna genom att arbeta med aktörer på alla nivåer för att få till förbättringar inom identifierade förändringsområden som täcker det breda spektrum som är vattenförvaltning. Ett sådant inflytande manifesteras vanligtvis genom viktiga resultat av vattenförvaltningen, t.ex. en reviderad vattenpolitik, en ny nationell plan för anpassning till klimatförändringen, en omstrukturerad institution, införandet av en tariffstruktur osv. Identifieringen av de styrningsprocesser på vilka det kommer att fokuseras är därför en viktig del av GWPs arbetsplanering, eftersom det är just att initiera denna förändring som de därefter identifierade aktiviteterna och resultaten är utformade för att åstadkomma.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?